logo serveru

Recenze na koncert Los Van Van v Praze
Napsal Matouš
289_losvanvan_gruppe.jpgVelké salsa orchestry nejezdí do Čech příliš často, proto byl koncert skupiny Los Van Van takovým svátkem české salsa scény. V paláci Akropolis se sešla velká část pražské i mimopražské salsa-taneční komunity a člověk potkával známé tváře prakticky na každém kroku. Všichni natěšení a zvědaví na legendární kubánskou kapelu, která je jedním ze zakladatelů jednoho z hudebních žánru salsy: kubánské timby. O Los Van Van se před koncertem psalo poměrně dost, přeci jenom bez ohledu na reputaci kapely je velký problém nahnat lidi na koncert s cenou lístků mezi 600 - 800 Kč. Navíc v prostředí, kde jsou lidi zvyklí a spokojení s tancováním na reprodukovanou muziku. Ale povedlo se a lidi přišli! Nebylo úplně narváno, ale lidí bylo dost na solidní atmosféru

A myslim že kdo přišel, tak svých peněz nelitoval. Los Van Van předvedli výbornou show naplněnou rytmem, energií, přátelskou atmosférou a hlavně špičkovou taneční muzikou. Celý orchestr jel jak namazaný stroj, přesný, precizní a dobře sehraný. Los Van Van jsou zastánci rčení, že více je vždy lépe a v Praze zahráli ve složení 12 hudebníků v čele s famózním bubeníkem a klávesákem. Člověk musí smeknout, protože synchronizovat takové množství lidí do jednoho šlapajícího proudu je otázkou let tvrdé dřiny. Ozvučení ale mohlo být lepší, některé nástroje zanikaly a zvuk občas působil zbytečně přebuzeně. Trochu dál od pódia byl zvuk lepší, ale pořád ne dokonalý. Hlavně klávesy by si zasloužily trochu více místa v popředí. Čtyři zpěváci pak kapele dávali svým uvolněným, energickým zpěvem lidskou tvář. Dohromady pak tvořili muziku, která člověka jednoduše nutí tančit.

Frontmani kapely využili nadšených prvních řad publika a sem tam z davu vytáhli na pódium pár tanečnic. Nahoru si (většinou) troufly jenom ženské, které skutečně tančit umějí, tak bylo (většinou) potěšení na ně koukat. Spolu s Los Van Van přicestoval i kubánský taneční pár, který se v průběhu večera několikrát ukázal na pódiu s trochou kubánské rumby, salsy ale i náznaky kubánského folklóru a afra.

Co se výběru skladeb týče, tak čerpali hlavně ze svého posledního alba Arrasando. Je to škoda, protože tím pádem nezahráli většinu svých největších hitů. Ale skladby z Arrasanda v živém podání vynikly mnohem lépe než při poslechu, tak si nelze stěžovat. Jednotlivé skladby byly často dlouhé, mezi 8 až 12 minutami, s jednou či dvěma dominantními hudebními frázemi. Fráze se od určité doby v každé skladbě neustále opakovaly s drobnými či většími improvizovanými změnami. Ideální pro to aby se člověk v hudbě doslova ztratil. Nohy i tělo si začne žít svým vlastním životem a samo se hejbe do rytmu. Jasný a dlouhou dobu neměnný rytmický motiv je výborným rámcem pro tancování a improvizace kapely dávají prostor pro drobné změny a volnou interpretaci, aniž by tanec ztratil náboj a dynamiku. Nevím, jak muzika působila na netanečníky, protože neznalému uchu mohla působit jednotvárně. Holt Los Van Van nehrajou muziku k poslechu, ale k tanci. A jak ukázali, hrajou ji neskutečně dobře!