logo serveru  
   
O původu bachaty
Napsal Domenico Latella   
Je těžké určit, kdy se bachata zrodila, ale jedno je jisté, v Dominikánské Republice počátkem minulého století (1900) znamenalo slovo bachata setkání za účelem oslavy. Byla tudíž synonymem „fiesty", časem, kdy se chudí lidé scházeli, aby si zatancovali, popili, poslechli si hudbu a zapomněli na neuspokojivou ekonomickou a sociální situaci, které museli čelit. Toto slovo totiž pochází ze slovesa „bachatear", což znamená "flámovat".

Je obecně známo, že hudba, která se při těchto příležitostech hrála, byla téměř vždy kubánská bolera - často doprovázená náhodnými nástroji, které daly časem vzniknout hudbě rytmičtější a stále propracovanější. Texty "Bachaty" obsahují skutečné události, události, které se staly mezi starými baráky chudinských čtvrtí, ale mají též milostný a sexuální obsah, a právě z tohoto důvodu se nový žánr hudby používal jako serenáda.

Zvláštní pohyb bachaty způsobuje, že tento tanec se někomu mohl zdát být obscéním a vulgárním - tělo muže a ženy zůstává velice blízko a soustavně se jeden druhého dotýká, a to s krátkými vyjímkami po celou dobu tance. Dvojice se houpavě pohybuje s důrazem na čtvrtou dobu každého hudebního taktu smyslným pohybem kyčlí a pánve, který ve své době budil pohoršení. Inspirována čistým citem, který pocházel od prostých lidí, v původní bachatě neexistuje mnoho figur. Tanečníci se objímají, protože to je právě základ tohoto tance.

V polovině minulého století je již možné rozlišit pojem bachata jako slovo samostatné, s přesným významem, a na tomto místě je potřeba se zmínit o salse. Právě v tomto období se salsa bouřlivě rozvíjela, ale bohužel nebyla přístupná všem sociálním vrstvám. Zatímco salse se přezdívalo tanec bohatých, bachata zůstávala jednoznačně tancem lidovým. Bachata se tančila na náměstích, pod stromem, prostě kde se dalo a tančily ji zejména páry, které tím chtěly utužit svůj vztah nebo vytvořit nový.

Díky neformální a uvolněné atmosféře se na těchto improvizovaných tanečních parketech lidé nestyděli ukázat své city. Oficiálnější taneční proud nenechával příliš vyplynout na povrch emoce a bachata a rum byl pro něj symbolem pokleslé zábavy.

V šedesátých letech nastal pro bachatu významný přelom. Dříve neexistovaly nahrávky a skladby byly improvizovány namístě. V tomto období se však umělci začali o bachatu intensivně zajímat a obohatili ji o další nástroje a celkově ji pozvedli na vyšší úroveň. Tím připravili podmínky pro to, aby se tento žánr dostal za hranici Dominikánské republiky do Portorika a Venezuely.

Rozšíření bachaty pomohla též migrace, která proběhla v tomto období. Díky tomu se s bachatou seznamují další velcí umělci a dávají vzniknout její třetí generaci, melodičtější, harmoničtější a někdy i rychlejší, aby tak dali větší rozlet tanečníkům.

S příchodem 80-tých let již známá hudba bachaty přechází do rukou umělců ještě proslulejších. Ti ji přinášejí do renomovaných klubů a do prostředí střední vrstvy, která přijímá nový žánr s nadšením, a dává tak zapomenout na jeho opovrhovanou minulost.

Několik let poté určité skupiny nové generace přeměňují již známou bachatu a vytvářejí nový styl, někdy označovaný jako „NeoBachata". Oproti původnímu stylu, který popisoval události týkající se nejnižší sociální vrstvy, působil jako emocionální výlev a byl obecně smutný, se nyní přechází na aktuálnější, modernější a mezinárodní témata. Také vývoj používaných nástrojů vynáší melodii na zcela odlišnou úroveň.

I před začátkem 90 let existovala spousta umělců, kteří skládali bachatu a rozšířili tento styl téměř do celého světa. Ale opravdový konec staré éry a začátek nové přichází až s Juanem Luisem Guerrou, který se svou skladbou „Bachata Rosa" překonal jakákoliv očekávání.



Bachata se již stala tancem společenským, slavnostním a zábavním, a tudíž přichází poptávka po mladší generaci umělců. A to už se ocitáme v současnosti a setkáváme se s „Aventurou", skupinou pocházející z Bronxu. Ta ještě jednou změnila pravidla, a se svou skladbou „Obsesion" dobila celý svět. Byla to právě tahle píseň, která přivedla spoustu mladých lidí k latinsko-americkýcm tancům, a která konečně přinesla této hudbě zasloužený úspěch. Hudbě, která měla příliš dlouho své místo pouze na okraji spektra světové latinsko-americké hudby.



Existuje mnoho stylů, které se od sebe liší různým přístupem ať už k hudbě nebo tanci. Je však podstatné nikdy nezapomenout na kořeny tohoto romantického tance vzniklého z přitažlivosti páru - umění vyjádřit vlastní city je důležitější než různé variace, tanec je především o souhře v páru.



Nik ( Domenico Latella )
Conga Y Clave

nik.jpgNarodil se 1. února 1979 v Reggio Calabria na jihu Itálie. Ve věku 23 let se přestěhoval do Milána, a právě zde poznal svět latinsko-amerických tanců. Miláno je bezesporu jedním z center salsy v Evropě, a proto již od počátku měl ty nejlepší učitele.

Začal s kurzem kubánské salsy, ale po roce poznal „Conga y Clave" a byla to láska na první pohled. Pod vedením mistrů Maxe a Bii Ponzo se zdokonaloval v newyorském stylu a později se rozhodl věnovat tanci profesionálně.

Ve spolupráci s „Conga y Clave" pracoval jako tanečník v klubech Torcida, Area, Acquatica, Charro, Z4, Revenge, Village, Roncaccio, Onda Azzurra, Fellini, Paddok, Perbacco a mnoha dalších.

více info 

 


 
Diskuze (2 příspěvků)
O původu bachaty
Oct 18 2009 14:30:31
Nebudu se tajit tim, ze clanek me totalne polozil na lopatky a jeste ted mam z neho husi kuzi.

Vubec nechapu, jak muze nekdo kdo puvodni Dominikanskou lidovou Bachatu nevidel ani z pul kilometru psat o puvodu tohoto tance a navic sirit informace - opisovat italskou modifikaci Bachaty, ktera je sice vice rozsirena (velke diky Italum) a tanci se vic i v Praze. Nic to nemeni na faktu, ze se jedna o uplne jiny tanec, ktery ma s puvodni Bachatou spolecny akorad ritmus.

Autor clanku nesmyslne uvadi (znovu jde o rozdil mezi Italskou a Dominikanskou verzi)
> "...tělo muže a ženy zůstává velice blízko a soustavně se jeden druhého dotýká..."
a
> "...důrazem na čtvrtou dobu každého hudebního taktu smyslným pohybem kyčlí a pánve..."
coz neni pravda pokud je to uvedeno v kontextu s puvodni Bachatou. Prave naopak, partner je otoceny k partnerce vic bokem a ne "nalepeny", dale duraz je na prvni dobu a zadne kycle nebo boky, kroky jsou odslapavane do zeme. Mirne eroticky nadech tomuto tanci dali az ti, kteri jej modernizovali a chteli aby se nova verze vic zalibila verejnosti.

Zjednodusene receno, autor pise o rozsirene italske Bachate, na cem neni nic spatneho. Spatne je, ze tyto informace spojuje s puvodni Dominikanskou Bachatou. Podle meho nazoru autor nemohl nikdy videt klasickou dominikanskou lidovou zabavu, kde se tento tanec tanci, proto si myslim ze nema ani pravo vubec psat o puvodu tohoto tance.

Na jiny dotaz, ktery jsem dostal mailem - ze podobne to tanci i dominikanci - ano, je to presne tak jak se salsou. V prestiznich latino clubech v letoviskach Dominikanske Rep. je to mozne, podobne to muze byt i na Kube. A dalsi vec - tezko rict, jestli ti dominikanci, kteri tanci italskou verzi nekdy doma tancili puvodni Bachatu. Podobne jako s kubanskymi tanecnikmi salsi, vetsina z nich se naucila salsu az v Evrope, kubanskou salsu doma proste salsu netancili, aspon ne v takove mire jako predvadeji zde.

Pro uplnost doporucuji podivat se open hours dominikanske bachaty, nebo se podivat na Gariho kurzy, at si to kazdy sam klidne porovna. Neni mozne resit ktery tanec je hezci, ale je mozne videt hned na prvni pohled ze jde o dva ruzne tance, a taky je mozne na prvni pohled odlisit, ktery styl vypada lidoveji, bude mit taky bliz k puvodni verzi. Taky je dobre si to zkusit oba tance. Zaklady Italskoe, vice rozsirene se nauci trochu schopnejsi tanecnik z Youtubu, oproti salse je to hrozne jednoduchy tanec. Zkuste si to s Dominikanskou verzi. Jednak na Youtubu toho moc neni, instruktoru taky moc neni a i zkuseny tanecnik ma problem na kurzu se naucit jenom zaklady. Podle mne je mnohem narocnejsi nez salsa (asi proto se tak rychle nerozsirila).

Je to to same, jakoby nekdo psal o LA verzi salsy a uvadel ze takto se tanci puvodni kubanska. Lidi maji malo informaci, tak proc jim nenatlacit do hlav nesmysly - tento pristup absolutne nechapu. Takoveto motani me doslova urazi, protoze vim co je to vychodit dva kvalitni kurzy dominikanske a porad mit problem to dobre zatancit, kdyz oproti tomu na italskou jsem nepotreboval zadny kurz a bez problemu zakladni prvky zvladam.

Clanek by vubec nemusel byt spatny, stacilo by udelat korekci, neuvadet ze se jedna o puvodni dominikanskou a to co autor popisuje nespojovat s puvodem Bachaty - klidne pak uvest ze jde o moderni a rozsirenejsi verzi.
#1150
O původu bachaty
Oct 28 2009 17:50:28
V clanku se opravdu moc nerozlisuje mezi jednotlivymi styly . Pro ty co si o tom chteji pocist, tak je strucny prehled na anglicke wiki
http://en.wikipedia.org/wiki/Bachata_%28dance%29
#1188

Počet komentářů: 2
< Předch.   Další >

FaceBook

Podpořte SalsaPortal a staňte se jeho fanouškem na facebooku